Beautygloss 2016 – Cinemonth in cijfers

Afgelopen december was het bij Beutygloss weer tijd voor een cinemonth. Een maand lang elke dag een nieuwe video. Maar daar was dan ook alles mee gezegd..

Aangezien veel video’ last minute in elkaar geflanst lijken te zijn, alvast een tip voor volgend jaar: stream gewoon elke dag een activiteit (parfums uitzoeken, nagellak opruimen, masker opdoen, taart bakken, etc). Dat scheelt je elke dag 2-4 uur editen en de ‘hilarische’ bloopers zitten er gelijk al in.

Dat de kwaliteit van veel van de video’s dit jaar zwaar achteruit was gegaan was niet de enige kritiek die werd gehoord. Dus besloot ik om te kijken of we de video’s wat objectiever *ahum* konden bekijken, en ze in cijfers te vatten. Hier mijn poging:

Totaal aantal video’s: 30

In de omschrijving van de video’s geeft ze aan dat het 31 video’s in totaal zijn. Maar het is nu 31 december, en ik heb geen zin meer om te wachten op die laatste.

Dingen-die-ze-toch-al-moest-doen-video’s

  • Lipkleuren lade uitzoeken
  • Theater bag inladen
  • Droge handen / nagelriemen verzorgen
  • Kerst look make-up
  • Get glam with me
  • Get ready with me
  • Dagenlang krullen
  • Sushi eten
  • My boyfriend does my voiceover (dagelijkse makeup/routine)
  • Verre vlucht handbagage
  • 71 parfum geuren uitzoeken en opruimen

In totaal 11/30 = 37%
En als je de masker video’s (3) mee rekent 43%

De een noemt dit handig, de ander lui. Zolang je doelgroep zich er niet aan stoort vind ik het vooral erg efficient. Aangezien het al geaccepteerd is dat je tonnen kan verdienen door alleen maar te filmen wanneer je aan het gamen bent (PewdiePie, waarom zou je je dan iets aantrekken als je betaald wordt als je je huis opruimt of sushi eet?

Beuty

Hoeveel videos gingen daadwerkelijk over beauty, of beauty gerelateerde zaken:

23 van de 30 = 76%. Meer dan 3/4 is geen slechte score.

Tijdsduur

Omdat sommige video’s voor mijn gevoel uren duurden heb ik hieronder de statistieken voor jullie:

Kortste: 2:23
Dit was de aankondigingsvideo. Als die al zo kort duurt dan zegt dat veel over de rest.

Langste: 41:12
De lipkleurenlade uitzoekvideo was bij verre de langste. Geen idee of de video uberhaupt geedit is. Ik bedoel, wat voor blooper/privacygevoelig iets zou je uit een video moeten knippen van iemand die een lippenstiftlade aan het uitzoeken is?

Gemiddeld: +- 394 minuten / 30 video’s = +- 13 minuten. Voor YouTube begrippen op het eerste gezicht heel netjes. Maar als je naar de individuele tijden kijkt dan snap je dat het niet zo fijn is. Er zit veel variatie in, zo heb je veel video’s van 5 minuten en van 25 minuten. Voor je publiek wil je graag wat meer hapklare dagelijkse brokken van 11 minuten. Ik zou ook niet blij worden van een advent kalender (eeedventtkellenduuur) waarbij ik de ene dag een stukje hagelslag krijg, en de volgende een halve chocolade letter.

Het lijkt me verder ook een goed idee om Grekko alleen de vlogs te laten editen, en niet de beautygloss video’s. Omdat Massa haar publiek het best aanvoelt in wat ze willen zien, en wat ze er in wil laten. En mogelijk een man teveel ‘praktisch’ gaat snoeien in video die vooral een vrouwelijk publiek aanspreken, en daardoor juist zaken eruit haalt die het interessant maken.

#spon

Duidelijk / aangegeven spon:

#opgestuurd #gekregen #gebedeld:

  • Makeup in de opmaak video’s
  • Samsonite in de koffer video
  • Nutella pot die ze voor haar masker gebruikt
  • Beautyproducten 2016
  • 71 parfums (71 ?!! Als je voor elk flesje 40 euro zou rekenen zit je bijna aan de 3000 euro aan parfum)

Waarschijnlijk geen spon, maar niet expliciet vermeld:

  • Skinlite masker
  • Hema tom pouce masker
  • Star skin
  • Sushi van Doremi in Den haag
  • Advent kalender Body shop
  • Advent kalender l’Occultaan

Expliciet benoemd als geen spon:

  • Fles Möet Chandon (Ik kan me ook niet voorstellen dat het champagnehuis eraan mee zou werken als ze zien hoe hun product misbruikt wordt).
    • [wp_ad_camp_1]
      (schaamteloze advertentie)

      Co-stars

      Met Grekor: 2
      Met Sjaak: 1
      Met zichzelf: de rest

      Huilen

      Maar bij 1 (zonder tranen) bij de verwijderde beelden van de kerst makeup look. Maar misschien hadden ze dan ook niet zelf aan hun SD kaartje moeten prutsen.

      Overige

      Beste thumbnail:

      Vrolijke thumbnail die duidelijk is waar de video over gaat en alles voelt goed gepositioneerd.

      Slechtste thumbnail:

      Die nare “kijk eens wat bereikt heb” blik.. Dan nog liever een gespeelde “#jijkanditook” blik.

      De titel “How to success” is net zoiets als “I accidently, the whole thing” of “I can’t even”. Gebruik een werkwoord, of zet How to achter success. argh!

      “Was dit nou wel zo’n goed idee thumbnail”:



      Meest onsmakelijk:

      De geluiden in de mukbgbang sushi video. Maar altijd nog beter dan een gangbang ASMR video.

      Gelukkig nieuwjaar iedereen! En bedenk goed wat je in 2017 met je vrije tijd doet..